בעידן הרכב החשמלי, יותר ויותר נהגים נאלצים להתמודד עם אתגרי דרך חדשים שמצריכים ידע והיערכות מתאימים.
אחד האירועים שעלולים להתרחש הוא נשארים בדרך ללא מצבר טעון וצורך בגרירת הרכב למוסך או לנקודת טעינה.
אך גרירת רכב חשמלי שלא על ידי גורם מוסמך ומקצועי עלולה להיות כרוכה בסיכונים ונזקים משמעותיים למבנה הרכב ולמערכותיו.
איזה נזקים עלולים להיגרם מגרירת רכב חשמלי באופן לא נכון?
גרירה לא נכונה של רכב חשמלי על ידי גורם לא מוסמך מהווה סיכון גבוה אשר יכולה להוביל לתקלות קשות, לרבות:
- נזק לסוללה, נזילה או התלקחות אש – העמסה לא זהירה על סוללת הרכב, התחממות יתר, או גרירה על החלק הקדמי עלולות לפגוע במארז הסוללות ולגרום לדליפה או להתלקחות.
- נזק למערכות החשמל והאלקטרוניקה – גרירה לא מוגנת עלולה לגרום לקצר במעגלי החשמל, לנזק למחשבי הבקרה ולהשבתת מערכות מפתח ברכב.
- שבר בחלקי הנעה, בלמים וגלגלים – גרירה באמצעות רצועה/שרשרת לא מותאמים עלולה לפגוע במערכת ההינע, במערכת הבלמים ולגרום לנזקי המשך ולעלויות גבוהות.
- נזקי גרירה והעמסה – העמסה לא נכונה של הרכב על משאית הגרירה עלולה לגרום לנזק חמור למרכב, לחיבורים השונים ולשלדת הרכב.
- תקלות נלוות – תזוזה של הרכב במהלך הגרירה, או נזק מהחכת הרכב באופן לא נכון עלולים לגרום לשפע של תקלות משניות.
מה עושים כדי למנוע נזקים בעת גרירת רכב חשמלי?
על מנת למנוע נזקים רציניים, מומלץ להיעזר אך ורק בשירותי גרירה וחילוץ מקצועיים המתמחים דווקא ברכבים חשמליים.
צוותים אלו מאומנים לטפל במיומנות במורכבויות הרבות של גרירה כזו:
- שליטה מלאה בסוגיות בטיחות חשמליות וידע בהפעלת נהלי בטיחות ייחודיים
- שימוש בציוד גרירה ייעודי המותאם בצורה ספציפית לרכבים חשמליים
- התאמת מיומנות הרמה וגרירה למבנה הייחודי ולמרכז הכובד של רכב חשמלי
- יכולת ניידת לאבחון תקלות במערכות החשמל ובמקרה הצורך טיפול זהיר
- מעקב שוטף אחר סוגיות בטיחות וטכניות המתעדכנות בתחום זה
<נתוני העלויות שגוי לגרירה לא נכונה של רכב חשמלי מוצגים בטבלה:>
מקור הנזק | עלות ממוצעת משוערת |
---|---|
סוללה | 30,000-60,000 ₪ |
נזק חשמלי | 10,000-20,000 ₪ |
מערכת הינע | 5,000-15,000 ₪ |
נזק מבני | 20,000-50,000 ₪ |
תקלות נלוות | 5,000-20,000 ₪ |
כפי שניתן לראות בטבלה, טעויות גרירה של רכב חשמלי על ידי גורם לא מוסמך עלולות להסתכם בעלויות תיקון עצומות בטווח של עשרות אלפי שקלים.
במקרים קיצוניים של נזק חמור – הרכב כולו עלול אף להפוך לבלתי כלכלי לתיקון.
לכן, חשוב לזכור: בעת הצורך לגרור רכב חשמלי, עליכם להיעזר אך ורק בשירותי גרירה וחילוץ מקצועיים המוסמכים לטפל ברכבים מסוג זה.
טעות זולה מידי בתחום זה עלולה להסתיים באסון גדול ונזקים כבדים ביותר.
סיכום
גרירה לא נכונה של רכב חשמלי על-ידי גורמים לא-מוסמכים עלולה לגרום לנזקים משמעותיים ויקרים ביותר.
נזקים אפשריים כוללים פגיעה בסוללה, נזקי חשמל וממסרות, שבר בחלקי הנעה ורכיבים מכניים, נזקי מבנה ועוד תקלות משניות רבות.
העלויות הכספיות הכרוכות בתיקון נזקים מסוג זה עלולות להגיע לעשרות אלפי שקלים ובמקרים קיצוניים אף להפוך את הרכב לבלתי כלכלי לתיקון.
על מנת להימנע מסיכונים אלו, חשוב להיעזר אך ורק בשירותי חילוץ וגרירה מקצועיים המתמחים דווקא ברכבים חשמליים.
צוותים מיומנים ומוסמכים אלו משתמשים בציוד וכלים מתאימים, פועלים על פי נהלי בטיחות ייחודיים ומטפלים במיומנות רבה בתחום הטכנולוגי המיוחד של הרכבים החשמליים.
העובדה שמדובר בטכנולוגיה שונה לגמרי מקבילתה בעולם הדלק והמנועים הידועים, מחייבת גם גישה ויכולות חדשניות וייחודיות בתחום שירותי הדרך והחילוץ לרכבים אלה.
לכן, אין זו המלצה, אלא חובה ממש להיעזר בחברות חילוץ רכב אמינות ומקצועיות המתמחות במתן שירותים מותאמים במיוחד לכלי הרכב החשמליים.
הימנעות מקבלת שירות זול או חסר הכשרה, עלולה לגרור אחריה הוצאות עצומות ונזקים משמעותיים שיהיו יקרים הרבה יותר מאשר עלות השירות המקצועי.
סימוכין חיצוניים רלוונטיים:
https://www.aar.co.il/service/electric-vehicle-roadside-assistance/
https://www.deekaycenter.com/best-ev-roadside-assistance-recovery-service/
https://www.myev.com/tips/breakdown-and-recovery-servicing-for-evs