טיפול בתקלות נפוצות ברכבים חשמליים: המדריך המלא

הכנו לכם מאמר שלם שיעזור לכם לזהות ולטפל בתקלות נפוצות ברכבים חשמליים.
המטרה שלנו היא שתוכלו לזהות ולאבחן (ובתקווה גם לפתור) את התקלות הכי שכיחות ברכב חשמלי.

לא כולם אנשים טכניים ובעלי הבנה במערכות רכב וחשמל – לכן השתדלנו לשמור על שפה ברורה ופשוטה שתהיה מובנת לכולם.

במאמר נסקור את הסיבות הכי שכיחות שיכולות לגרום לרכב החשמלי שלכם להפוך מכלי תחבורה,
לקופסה עם בטרייה כבדה שלא זזה מהמקום.

בסוף המאמר הוספנו גם דגשים חשובים להזמנת שירותי גרר לרכב חשמלי, למקרה בו לא נשארה ברירה
אלא לגרור את הרכב החשמלי למוסך הקרוב 😣

 

נתחיל עם תקלות שקשורות בסוללת הרכב

הסוללה היא ליבו של הרכב החשמלי, ולכן תקלות בה עלולות להיות קריטיות.
מהניסיון האישי שלנו, המקור של רוב התקלות שקשורות בסוללת הרכב הוא אי שמירה והקפדה על הוראות יצרן.

ולכן, במידה ותקפידו לשמור על ההנחיות לטיפול בסוללת הרכב יש סיכוי טוב שתוכלו להאריך את חיי הסוללה
וכן למזער נזקים אפשריים ותקלות.

מרבית התקלות שנסקור במאמר קשורות לבלאי – תקלות שקשורת בסוללת הרכב החשמלי פחות נפוצות כאשר מדובר ברכב חדש.

 

טעינה איטית או חלקית של הסוללה

אבחון התקלה:

1. חיווי של מתח טעינה לא עקבי בעמדת הטעינה או בצג הרכב / אפליקציית הרכב

2. זמני טעינה ארוכים באופן משמעותי מהרגיל – שינוי בטווח של כ 20% או יותר


גורמים:
תקלה בעמדת הטעינה, כבל טעינה פגום, בעיה בממיר החשמל של הרכב, בעיות תוכנה או סוללה מתכלה.

 

פתרונות:

✔️ בדיקת עמדת הטעינה והכבל לנזקים – כשאתם מבצעים טעינה נסו לעמוד מספר דקות ליד העמדה ובדקו האם מתרחשת טעינה רציפה.

✔️ החלפת כבל טעינה או ביצוע איפוס תוכנה – אם עמדת הטעינה שלכם עדיין באחריות יצרן, שווה לבדוק האם ניתן להחליף את הכבל ללא עלות.

 

התכלות מוקדמת של הסוללה

אבחון התקלה:

1. טווח הנסיעה בפועל קצר מהטווח שמוצג במסך הרכב

2. יש צורך בביצוע בטעינות תכופות


גורמים:
חשיפה לטמפרטורות קיצוניות, עומס יתר על הסוללה, גיל הסוללה, שיטות טעינה לא נכונות.

 

פתרונות:
✔️ הימנע מחשיפת הרכב לחום או קור קיצוניים במידת האפשר.

✔️ טען את הסוללה באופן סדיר אך הימנע מטעינת יתר מעל 80-90% קיבולת.

✔️ במקרה של סוללה "מבוגרת" שנמצאת בשימוש מעל ל 4 שנים – גשו למוסך ובצעו בדיקה של מחשב הרכב כדי לקבל חיווי על מצב בריאות הסוללה.

סוללה היא כמו זוגיות, כדי להחזיק למשך שנים היא צריכה ייחס קבוע ותחזוקה ראויה.
הקפדה על הגדרות היצרן של הסוללה יכולה להאריך משמעותית את החיים שלה.

 

הפניקס שירותי גרר וגרירה

תקלות במערכת ההינע והבלמים החשמלית

מערכת ההינע והבלמים ברכב החשמלי שונה לחלוטין מזו של רכב בנזין, ולכן לרכבים חשמליים יש את הבעיות הייחודיות שלהם.
היכרות עם מערת ההנעה והבלמים ברכב יכולה לעזור לנו לאבחן בעיות נפוצות ותקלות ברכב החשמלי.

למרבה הצער, כאשר מדובר בבעיות אשר קשורות למערכות הנ"ל הן לרוב יצריכו הזמנה של גרר ייעודי לרכב חשמלי.

תקלות במנוע החשמלי

אבחון התקלה:

1. רעידות ורעשים חריגים

2. תגובות איטיות או מהירות להאצה, אובדן כוח במהלך נסיעה

3. צריכת חשמל גבוהה מהרגיל

גורמים: קלקול ברכיבים מכניים כמו גירים או ציריות, נזק כתוצאה מגרירה לא נכונה, חוסר הקפדה על תחזוקה ראויה.

פתרונות:
✔️ טיפול שוטף ותחזוקה על פי המלצות היצרן אשר מופיעות בספר הרכב

✔️ מעקב קבוע אחרי נורות תקלה במסך הרכב או באפליקציית הרכב

✔️ הזמנת גרר לרכב חשמלי במקרה של תקלה משמעותית

 

כשלים במערכת הבלמים החשמלית

אבחון התקלה:

1. זמן בלימה ארוך מהרגיל, תגובות איטיות או חלשות בבלימה

2. חוסר יכולת לטעון סוללות בבלימה

גורמים: נזק מכני, חוסר תחזוקה ראוי.

פתרונות:
✔️ ביצוע תחזוקה על מערכת הבלמים החשמלית כמומלץ

✔️ ניטור של חיוויי התקלה והחלפת רכיבים פגומים

✔️ במקרים חמורים, יתכן צורך בהפעלה של שירותי גרירה

מערכות ההינע והבלמים הן לב ליבו של רכב חשמלי, ותקלות בהן מסוכנות ביותר.
חשוב להקפיד על טיפול נכון כדי למנוע תקלות חמורות.

יש תקלות שאפשר "למשוך" עד לטיפול הבא, תקלה במערכת הבלמים היא לא אחת מהן.
גשו לביצוע טיפול במוסך מורשה ברגע שמתעוררת תקלה במערכת ההבלימה.

בעיות חשמל וחיווט ברכב החשמלי

רכבים חשמליים כוללים מערכות חשמל מורכבות שעובדות במתחים גבוהים.
תקלות חשמליות הן לכן סיכון משמעותי וחייבות טיפול מיידי!

קצרים חשמליים ונזקי חשמל

אבחון התקלה:

1. ריח של שריפה או עשן, התחממות יתר של חלקים

2. בעיה בממיר החשמל של הרכב וחוסר יכולת לבצע טעינה

גורמים: חיבורים רופפים במהלך השימוש, נזק פיזי לכבלים.

פתרונות מומלצים:
✔️ בדיקות תקופתיות של כל החיבורים החשמליים למניעת קצרים

✔️ שימוש בעמדות טעינה בעלות תו תקן ישראל אשר הותקנו על ידי טכנאי מוסמך

✔️ הקפדה על טיפול במכוני רכב מורשים ומוסמכים לטיפול במערכות חשמל של רכבים חשמליים

תקלות במערכות המחשוב של הרכב

אבחון התקלה:
1. תפקוד לקוי של מערכות שליטה שונות
2. אי יכולת לנהל טעינה והפעלה ואיבוד נתוני מערכת

גורמים: שגיאות תוכנה, חלקי חומרה מקולקלים.

פתרונות לבעיות במערכות מחשב והיברידיות:
✔️ ביצוע עדכוני תוכנה והגדרות חדשות כפי שמומלץ על ידי היצרן והתקנת גרסאות תוכנה מתאימות בלבד

✔️ בדיקה וטיפול תקופתיים של רכיבי החומרה השונים

✔️ שימוש בחלקים חילוף מקוריים בלבד לצורך תיקונים

תקלות במחשב הרכב הן דבר שלא פשוט למנוע, ולכן במידה וקרתה תקלה כזו, אל תהיו קשים עם עצמכם.
תזכרו שמדובר במערכת שלפעמים סובלת מ "באגים" – וכל עוד הרכב נמצא תחת אחריות היצרן, התיקון לא אמור לעלות כסף.

אם יש ברשותכם פוליסת ביטוח בתוקף באחת החברות אשר יודעות לספק מענה שמותאם לגרירת רכב חשמלי
כגון הפניקס שירותי גרירה או שגריר, תוכלו להזמין מהן גרר לרכב תמורת השתתפות עצמית.

החיסרון המרכזי הוא זמני ההגעה האיטיים של חברות הביטוח אשר עומדות על זמן המתנה ממוצע של כ 5 שעות.

 

הזמנת גרר לרכב חשמלי

יחד עם היתרונות הסביבתיים והכלכליים של הרכבים חשמליים, מגיעות גם בעיות ותקלות חדשות שדורשות פתרונות מותאמים.
הכרת התקלות הנפוצות והפתרונות להן חשובה, ובמאמר השתדלנו לגעת בתקלות הנפוצות ביותר ובדרכים שבן ניתן לזהות ולטפל בהן.

עם כל זאת, לא כל תקלה ניתן לפתור בשטח, ובמיוחד כאשר מדובר בתקלות אשר משפיעות על מערכות חיוניות ברכב.

ולכן, אם לא הצלחת לתקן את התקלה והחלטתם להזמין שירותי גרר
חשוב מאוד שתקפידו להזמין גרר אך ורק מחברה אשר מתמחה בגרירת רכבים חשמליים.

גרירת רכב חשמלי על ידי גרר לא מותאם או על ידי טכנאי גרירה לא מוסמך יכולה להסתיים בנזק של עשרות אלפי שקלים
לשלדת הרכב ולמערכות החשמל וההנעה.

אם חשוב לכם למנוע נזקים אפשריים בעתיד וללמוד עוד על הנושא
אנחנו ממליצים בחום על קריאת המאמר: "למי לקרוא אם נתקעתי עם הרכב החשמלי?"

עוד בנושא זה:

דילוג לתוכן